‘Meer muziek in de klas’ hoe doe je dat? Basisschool de Vendelier in Helmond vertelt.

Tekst: Caroline Rijvers-Schel

Ik vroeg aan een paar meiden die vorig jaar in groep 6 zaten: ‘Wat vonden jullie nu het allerfijnste aan de blazersklaslessen van juf Jonie?’ Floor Kappen uit groep 7b van juf Laura en juf Stephanie gaf meteen antwoord:‘ Ik vond het optreden (in het gebouw van Harmonie Phileutonia) het allerleukst, omdat het een echt spektakel was!’

Op de Vendelier vinden we het belangrijk dat alle kinderen kunnen genieten van verschillende facetten van muziek: goed leren luisteren naar composities, bewegen op muziek, nieuwe en oude liedjes zingen. Muzikaal samenspel met boomwhackers en muziekinstrumenten hoort daar ook bij. De durf om samen iets nieuws te ontdekken en samen op een podium te staan en erachter te komen dat dit leuk is en dat dit lukt! Onze kinderen ontdekten gaandeweg dat muziek energie geeft. Het zorgt voor samenhang op onze school.

De afgelopen 3 jaar hebben we op onze school ervaren hoe goed muziek is voor de sfeer op school. Met de impulsgelden die wij ontvingen voor ons Muziekplan konden we een fijne samenwerking regelen met de Koninklijke Stadsharmonie Phileutonia in Helmond. Dat betekende kwalitatief goede muzieklessen in alle groepen. Voor de groepen 5 en 6 was er ieder jaar een blazersklas met afsluitende optredens in het gebouw van Phileutonia. Dit leverde enthousiaste kinderen op en trotse ouders en grootouders en broertjes en zusjes die kwamen luisteren. De energie en de kracht van het samen oefenen op school en de spanning, maar ook het plezier van het samenspelen op een echt podium leverde veel blije en stralende gezichten op. De lessen werden gegeven door Muziekdocente Jonie Pijpers en zij bracht haar liefde voor blazersinstrumenten over op onze kinderen. Extra blazersklaslessen na school en blokfluitlessen na school werden opgestart. Helaas kon een deel niet meer doorgaan door Corona, maar vorig jaar werd gekeken wat weer kon worden opgepakt.

Een deel van het geld gebruikten we voor de aanschaf van nieuwe muziekinstrumenten zoals boomwhackers en trommels. Daarnaast konden we de muziekmethode 123 Zing aanschaffen en volgden een aantal leerkrachten de 123 Zing cursus, zodat zij de rest van het team ook konden enthousiasmeren. De liedjes, lesideeen en leerlijnen van 123 Zing zijn laagdrempelig. Bovendien komen er steeds weer nieuwe liedjes bij, zelfs in allerlei talen. Ook een pluspunt nu we steeds meer anderstalige kinderen op onze school mogen verwelkomen.

 De groepen 8 kregen tijdens hun kamp slagwerklessen van Willem van Bokhoven van ‘ Percussion for all’. Dit is ook een blijver, want onze groepen 8 vonden het een hele happening om samen te trommelen. Naast muzieklessen in alle groepen, gegeven door juf Jonie Pijpers en juf Lia van Veghel, was er voor de allerkleinsten de voorstelling van ‘Tante Tulp’ en voor de andere groepen De accordeonvoorstelling van Toeac met ‘Fairy Tales’, beide voorstellingen vanuit ‘Het Kunstkwartier.                                                                                                                                                    Wat wij hebben kunnen doen met de impulsgelden is dus heel divers en onze kinderen en leerkrachten hebben er hun voordeel mee gedaan.

Nu onze impulsgelden op zijn, gaan we aan de slag met het bedenken van een nieuw deelplan. Ondertussen is er voor de groepen 1, 2 en 3 de ‘Techniekmuziekkoffer’ geregeld en gaan we in oktober meedoen met een project van de Lambertusconcerten in Helmond: ‘Ik zou wel eens willen weten’. Dit project gaat over het muziekstuk ‘De zesde van Beethoven.’  Het project laat kinderen ook ervaren hoe het is om slechtziend of blind te zijn. Hoe ervaar je muziek als je niet goed ziet of zelfs blind bent? Ervaringsdeskundigen vertellen hun verhaal. We zijn benieuwd hoe onze kinderen dit project beleven! De wereld wordt in ieder geval mooier door muziek!

Leave a Reply